Bomen en meer - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Brunia Brakel - WaarBenJij.nu Bomen en meer - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Brunia Brakel - WaarBenJij.nu

Bomen en meer

Door: Brunia

Blijf op de hoogte en volg Brunia

19 November 2009 | Marokko, Essaouira

Mbarek is weer eens heel druk in de weer om onze straat naar een hoger niveau te brengen (zoals hij in Nederland ook altijd doet). Hij heeft initiatief genomen om 5 verzonken bloembakken te laten plaatsen op de stoep voor ons huis en we hebben eergisteren samen bomen en prachtige witte Bougainvilles aangeschaft bij het tuincentrum op de route Ghazoual/Marrakesh.

Onze buren zijn razend enthousiast over het resultaat tot zo ver (kuilen met daaromheen nog onversierde betonnen randen)en beginnen spontaan ook gaten te graven in de stoepen voor hun huizen. De overburen hebben zelfs besloten om met ons mee te doen en laten morgen door onze aannemer ook hun bloembakken aanleggen (en dus in de zelfde stijl, mooi!). M’barek organiseert morgenochtend zelfs een ritje met de twee buurmannen, naar het tuincentrum. Dit om zichzelf ervan te verzekeren dat de buren niet alleen gaten laten gaven maar ook echt overgaan tot aanschaf van de bijbehorende bomen. Zoals we van hem gewend zijn laat Mbarek er geen gras over groeien.

Ook in het huis raakt het steeds meer af: Status appartement eerste etage (waar we nu wonen); De keuken is nog niet klaar maar de tegels zitten al weel op het aanrecht en de onderste kastdeurtjes zijn reeds geplaatst alhoewel nog niet voorzien van een kleurtje. De twee slaapkamers de salon en de hal zijn al wel helemaal af. De eetkamer ontbeert nog een boekenkast. Status appartement begane grond; In de keuken ontbreekt nog hangende kastruimte, en de inrichting van alle ruimtes moet nog verder worden ingevuld alhoewel bedden en banken al zijn neergezet en alle gordijnen al hangen. Het gaat hier nog om het ophangen van schilderijen, spiegels en een gordijn dat als afscheiding t.b.v. een extra slaapkamer zal fungeren. Schilderwerk is wel al helemaal klaar.

Mina is helemaal in haar sas met het nieuwe huis. Volgens haar viel aan het vorige huis (oud gehuurd riad in de binnenstad) geen eer te behalen. Nu kan ze weer lekker vaak de gloednieuwe vloeren dweilen, stoffen, ramen poetsen, bedden mooi opmaken, etc. etc. met het gewenste blinkende resultaat. Ze leeft, eerlijk waar, weer helemaal op.
We hebben nog geen internet maar ik mag, zolang, gebruikmaken van de internetconnectie bij onze bovenburen. Ik heb de sleutel gekregen van hun appartement (zij zijn nu 6 weken naar Frankrijk) en zo kan ik toch nu regelmatig mijn mail checken en ons blog bijwerken zonder uit huis te hoeven. Ik ben echter niet de hele dag online want het wifi signaal redt het niet tot aan ons appartement.

Onze straat brengt veel vertier; iedere ochtend en avond loopt er een kamelenstoet door de straat (naar en van het strand) en in de avond grazen de koeien en geiten, van boeren aan de rand van de stad, de laatste grassprietjes weg in onze wijk. Hopelijk laten ze onze boompjes staan. We hebben een bewaker in onze straat die er op let dat de orde in de wijk blijft gehandhaafd. Hij is gewapend met een lange stok en daar moet hij het mee doen. Hij bewaakt de hele wijk gedurende de nacht, samen met twee collega’s die de overige straten voor hun rekening nemen. We betalen hem (net als de buren) 10 euro per maand en als er avondeten over is dan warmen we het voor hem op, en geven we hem een lekkere warme maaltijd om de nacht door te komen (hij heeft nog nooit eerder zo gevarieerd en exotisch gegeten).

We hebben zoals eerder gezegd veel buren contact en dat stemt ons echt blij. Plotsklaps, vijf en een halve week voor ons vertrek naar Nederland, voelen we ons ineens helemaal thuis hier in Marokko!

Heel veel liefs en veel groetjes van ons alle vier, Brunia

• 19 November 2009 - 18:55

Marjolein:

WAt is het mooi!!!

• 19 November 2009 - 19:50

Lin En Mo:

wooow, het is echt heel mooi geworden. Wij willen het wel een keer komen bekijken. alles goed verder met jullie? dikke kus van ons

• 22 November 2009 - 08:49

Marieke:

dat is mooi geworden!! licht, warm en natuurlijk.
    Geniet nog de laatste weken; het zal erg dubbel voelen voor jullie...
    veel liefs, marieke

• 23 November 2009 - 09:14

Fatna:

Prachtige foto's, het ziet er leuk uit. de kinderen hebben het naar hun zin zo te zien, ze hebben zelfs een plaats gevonden om zich te verstoppen. Hebben jullie ook nog rust dgn in gelast voordat jullie weer hard aan het werk zijn in Nl.

• 29 November 2009 - 10:55

Rosalie:

Ziet er mooi uit! En wat zijn jullie kindjes groot en mooi!
    Jammer dat jullie terug gaan?
    Liefs Rosalie

• 30 November 2009 - 21:05

Arianne:

Weer een project (bijna) goed afgerond! Het ziet er schitterend uit. Kunnen we volgend jaar in de herfstvakantie een rondleiding boeken? Geniet van jullie mooie huis en gezellige gezin!!