Hi vanuit zonnig Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Brunia Brakel - WaarBenJij.nu Hi vanuit zonnig Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Brunia Brakel - WaarBenJij.nu

Hi vanuit zonnig Essaouira

Door: Brunia

Blijf op de hoogte en volg Brunia

13 November 2009 | Marokko, Essaouira

Inmiddels zijn we al weer zo’n zes weken in Essaouira en hebben we alle herfstvakantie bezoekjes al weer achter de rug.

Marjolein is vier dagen geweest en Arianne, Marco en kinderen (Pieter, Sofie & Lucas) idem dito. Er was een overlap van twee dagen dus ons riad in de Medina zat gezellig vol (zoals het hoort). Tijdens ontbijt, lunch en diner zaten de volwassenen aan de grote eettafel en de kinderen aan het kleine ronde tafeltje ,wat we van onze aannemer hadden geleend. Dolle pret voor de kinderen om zo zelfstandig samen te tafelen. Een mooie smeerboel was telkens het eindresultaat maar dat mocht de feestvreugde niet drukken. We hebben erg genoten van beide bezoekjes. Het was heel vertrouwd om Marjolein (die dit jaar zo ongeveer iedere schoolvakantie is langs geweest) in huis te hebben en het weerzien met de familie de Wit was ook weer heel erg leuk ( al hebben we de kleinste telg van de familie, Diederik, wel moeten missen). We konden weer eens ouderwets bijkletsen en de kinderen hebben heerlijk met elkaar gespeeld op het strand en in de zee. Ook hebben we met elkaar weer eens een leuke kamelentocht op het strand gemaakt (altijd leuk, en echt een activiteit die we straks in Nederland zullen moeten missen).

Op dit moment is Lisette ook weer in Marokko. Dit keer niet bij ons in huis maar geniet ze lekker van de luxe in het 5 sterren hotel hier aan de kust. We doen veel leuke dingen samen dus we vinden het heel gezellig en leuk dat ze er weer even terug is.

Gisteren ook nog bezoek gehad van Dimemo (creche in Osdorp) vriendjes van de kinderen. Zij maken namelijk nu, voor de tweede keer, met hun ouders een rondreis door Marokko en deden ook twee dagen Essaouira aan. Verder vermaken we ons met de vriendenkring die we hier inmiddels hebben opgebouwd en die zich nog steeds uitbreidt.

Een week geleden zijn we verhuisd naar onze appartementen in de buurt Erraonak in Essaouira. We zijn momenteel nog steeds druk in de weer met een kleine verbouwing; we passen de kleuren wat aan (alles wit), maken de keuken en badkamers naar onze zinen en laten Marokkanse banken maken om een fijne lounche plek te creeeren. Verder hebben we grind voor de deur laten storten, want de straat is nog niet geasfalteerd, passen we het hekwerk voor de ramen aan en plaatsen we dorpels op alle ramen om inregenen tijdens het regenseizoen te voorkomen.
We leren ons nieuwe buurtje al aardig kennen. Buurtgenoten lopen bij ons langs uit nieuwsgierigheid naar de nieuwe bewoners en onze bovenburen klopten aan om kennis te maken. We hebben al twee heel gezellige avonden met elkaar gehad. Het zijn veelal Marokkanen uit het buitenland; Onze overbuurman, geboren en getogen in Casablanca, laat zich Maikel noemen omdat hij daaraan gewend is geraakt tijdens zijn 40 jarig verblijf in Amerika. Hij overwintert in Essaouira om vervolgens weer voor de zomer naar Amerika terug te keren waar zijn kinderen studeren. Morgen gaan we met elkaar een hapje eten om nader kennis te maken. De bovenbuurvrouw is van oorsprong Algerijnse maar oogt (en spreekt) als een Francaise. Ze is hier om de 6 weken en haar dochter van 18 komt, zovaak als haar studie het toelaat, met haar mee. De ander overbuurman leerden we kennen toe we bij de buurtsupermarkt te weinig geld bij ons bleken te hebben om alle boodschappen te betalen. De eigenaar van de winkel zei dat het geen punt was, hij kende ons immers? We blijken schuin tegenover elkaar te wonen.

De kinderen zijn drie weken terug weer voor het eerst hier naar school gegaan. Maylin moest eventjes wennen en liet een klein traantje toen we haar achterlieten bij juffrouw Azziza. Gelukkig is dat nu voorbij en staat ze te springen om naar school te gaan. Matisse was eigenlijk direct gewend. Hij zal dit keer niet meer samen met Maylin in een klas zitten omdat hij nu vier is. We hebben schoolspullen voor hem moeten aan schaffen want dit schooljaar staan Frans en Arabisch op het programma. Hij krijgt elke vrijdag in een groot schrift een paar opdrachtjes mee en hij is reuze in de weer met het leren van de taal. Mamma, pappa wat is kast in het Marokkaans en wat is deur, wat is straat, wat is…..het houdt niet op.

Het weer is hier werkelijk fantastisch; wat wind, meer een lekker briesje, en vooral veeeeel zon. De gemiddelde temperatuur nu zal zo’n 23 graden zijn en we genieten weer enorm. Als de rust (verbouwingstechnisch gezien) weer is weder gekeerd ga ik proberen weer wat tijd vrij te maken voor lezen en schilderen. De tijd gaat nu heel snel en we genieten van elke minuut die ons hier gegund is want in januari zijn we weer terug in Nederland.

Tot slot nog even een kleine mijlpaal die wel het vermelden waard is…Maylin is sinds gisteren speen af!!

Tot snel maar weer en ………. dikke kus van ons alle vier, Brunia

• 13 November 2009 - 10:57

Pa En Ma Ede:

Heel leuk verslag dat wij veel van jullie op schrift vernemen maakt ons wijs blij en gelukkig,maar wij kunnen de weken die jullie daar nog rest bijna niet afwachten want wij missen jullie en de kleintjes.... dat is toch ons dierbaarste bezit.geniet nog met volle teugen van wat jullie nog rest veelen tot spoedig ziens... liefs van je ouders en een dikke kus aan de kids

• 13 November 2009 - 16:01

André:

leuk om jullie avonturen te lezen, klinkt heel gezellig en ik krijg direct weer allelei beelden terug van de zomer bij jullie. wat me vooral bijgebleven is, is jullie gastvrijheid en incasseringsvermogen. ik loop nog steeds regelmatig hard, heb de dam tot dam loop in 1 uur 35 gelopen en ben nu aan het trainen voor de halve marathon die ik op 10 januari 2010 ga lopen. veel liefs

• 15 November 2009 - 17:35

Linda En Mohamed:

hoi allemaal,

wat leuk weer om weer is een verhaaltje te lezen dat isnamelijk een tijd geleden hahahaa!!! jullie hebben het druk lees ik geniet er nog even van want voor je het weet ben je weer hier en het is hier al goed koud!!! HEEL VEEL LIEFS EN DIKKE KUS LINDA EN MOHAMED

• 15 November 2009 - 19:46

Arianne:

Ha die Bruun! Ja het was heel gezellig een paar dagen samen! Jammer dat jullie je mooie Riad hebben verlaten, maar een eigen appartement is ook wel heel lekker. Hebben jullie toevallig nog een bibliotheekboek van ons gevonden (Anders is anders)? Geniet nog maar lekker van de komende tijd met elkaar en het mooie weer. Tot snel! Arianne

• 16 November 2009 - 09:57

Fatna:

heel goed van je Maylin, je bent een grote meid geworden. gr + kusjes