Blauwe mannen, villa en mobiel nr Brunia - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Brunia Brakel - WaarBenJij.nu Blauwe mannen, villa en mobiel nr Brunia - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Brunia Brakel - WaarBenJij.nu

Blauwe mannen, villa en mobiel nr Brunia

Door: Brunia

Blijf op de hoogte en volg Brunia

23 April 2009 | Marokko, Essaouira

Allereerst een samenvatting van onze rondreis door zuid Marokko.

3 April. Na aankomst in Marrakech eerst een nachtje Golden Tulip. Volgende dag richting het zuidoosten via adembenemende route door de Atlas. Dit keer is het de kleur van de aarde die enorm tot de verbeelding spreekt. De kleuren varieren van diep rood tot bruin, en beige. De landschappen onderweg zijn weids, ruig en bergachtig.

Eind van de middag kiezen we toch ook nog voor voor een 15 km lange 4WD piste naar Ait Ben Haddou (zie foto’s voor bewijs). Best spannend want Lisette rijdt helemaal geen 4X4! Hier twee overnachtingen (incl darbouka vertier na de avondmaaltijd). We bezoeken de wereldberoemde en Unesco omarmde kashba (Deze is veelvuldig gebruikt als filmset; o.a. voor “Gladiator en “Laurence of Arabia”) De kinderen + Mbarek per ezel en Lisette, Mina en ik te voet er achteraan. In de middag naar Ourzazate gereden voor lunchen + shoppen (blauwe sjaals voor in de woestijn).

We vervolgen onze rit naar Elklaa Megouna. Dit is de zogenaamde rozenstreek. Klaarblijkelijk waren wij hier wat vroeg in het seizoen want we hebben (helaas) geen roos zien bloeien. Wel 1 roos gekocht van klein meisje langs de weg en veel rozen producten gekocht. Ook weer geweldige 4X4 track gereden. Dit keer door prachtige vallei en over een hele hoge bergketen. Ontzettend leuke stop gemaakt voor de lunch in originele herberg met uiterst vriendelijke eigenaren. ‘s Middags doorgereden naar Boumalne des Dades. Hier bij aankomst best lang gezocht naar mooie plek om te overnachten en uiteindelijk gesetteld voor een eenvoudige herberg. Volgende dag geweldig mooie een dagtocht gemaakt door de Gorge (kloof) du Dades. Eind van de middag zijn we onze reis vervolgd naar….

Tineghir - Hier vonden we een schattig kleine maison d’hote. Het geweldig leuke huisje, met zijn zeer gastvrije eigenaar, bleek ook nog een heel leuk terras te hebben met geweldig mooi uitzicht op de Gorge de Todra. Omdat het de volgende dag helaas regent besluiten we, tegen ons eerdere idee in, om verder te reizen naar Rachidia waar we de middag in de tuin van het hotel doorbrengen.

Volgende ochtend doorgereden naar het enige hotel dat we vooraf hadden geboekt; “The desert Inn” gelegen op de weg van El Rissani/Merzouga midden in de hammada (stenenwoestijn). En het Sawdays boekje, waar we dit adres uit hadden gehaald, heeft meer dan de waarheid gesproken. Vooral de luxe bivak in de woestijn (met muziek, diner, toiletten en douche) sprak erg tot onze verbeelding. Met meerdere 4wd auto’s in colone naar Erg Cherbi (grootste Sahara zandberg van Marokko) gereden. Bij aankomst werden zeer vriendelijk verwelkomt door de “blauwe” mannen met hun kamelen. Die vonden het op hun beurt ook weer heel leuk om onze kleine sahara prins en prinses te ontmoeten. Beide kinderen werden flink in de watten gelegd. Ik denk dat maar weinig peuters zo’n woestijn bezoekje doen. De aankleding van de zogenaamde bivak is helemaal in stijl van 1001 nacht. Een sprookjesachtige ervaring. Precies wat je zoekt als je naar een land als Marokko op vakantie gaat.

We hebben bij Erg Cherbi de zon zien ondergaan & opkomen en hele mooie plaatjes geschoten. We hebben geslapen in Bedouine tenten, vervaardigd van dikke kamelenharen doeken (lekker warm). De grootste tent was ingericht als restaurant en aangekleed met stoffen en tapijten in de sfeer van duizend en een nacht. Buiten brandde vele lantaarns en een bescheiden kampvuurtje.

Na de bivak ervaring hebben we nog een dagje aan het zwembad van de herberg door gebracht. De volgende dag hebben we de (bijna) verlaten 200 km van El Rissani naar de Valle du Draa gereden.- Even buiten Zagorra zijn we neergestreken in een klein hotel net buiten de stad. Het is als oase in een droog en dor landschap. De tuin is weelderig en vol met bloemen. Het fonteintje met water schilpadden is favoriet bij de kinderen. Omdat we hier twee nachten blijven, hebben we gedurende dag voldoende tijd om iets te ondernemen. We doen een kamelentocht door de plaatselijke Palmaraie (Palmbos verdeeld in kleine stukjes en gebruikt als landbouwgrond) en een ritje van 200 km op en neer naar M’hamid. Dit plaatsje lijkt wel het eind van de wereld. De weg houdt hier op te bestaan en gaat over in een steenwoestijn. Daarnaast vervagen de vele zandstormen het landschap tot een illuster geheel. Lisette haakt hier af, ze is het reizen moe en we zullen haar, over een paar dagen, in Essaouira weer zien.

We pakken onze spullen in om te vertrekken richting Taroudant. M’barek heeft een speciale herinnering aan dit stadje omdat hij heeft hier op zijn 16e een blauwe maandag de plaatstelijke Koranschool heeft mogen bezoeken. We Logeren in het voormalig paleis van de Pasha. In de prachtige Andalusische binnentuinen vol palmbomen, jacaranda’s en bouganvilles , zingen de vogels in de sinasappelbomen en vliegen vlinders vrolijk rond. Vanwege de historie, die aan dit pand kleeft, een overnachting die we zeker niet hadden willen missen. Een paardenkoets tochtje heeft ons in korte tijd een aardig beeld gegeven van dit kleine, mooie oude stadje in het zuiden van Marokko. We blijven echter maar een nachtje en vertrekken de volgende dag naar Agadir.

De vorige keer dat wij hier waren was Maart 2008 en toen was het toeristen seizoen nog net niet begonnen en waren we niet al te enthousiast. Het weer is nu een stuk aangenamer en het is ook gezellig druk in het centrum. We het hier geweldig. Overdag lekker met de kinderen naar het strand en ’s avonds wandelen langs de prachtig nieuw aangelegde boulevard en de nieuw ontwikkelde Marina. Lekker eten bij goede restaurants en heerlijk uitslapen en bijkomen in ons appartement aan zee.

20 April is het dan toch echt tijd om terug te keren naar een rustiger leven.

We hebben samen met Lisette voor een paar maanden een mooie grote villa gehuurd op 10 minuten afstand van Essaouira (omdat het in dit schattig kustplaatsje zelf bijna altijd waait). Via Franse contacten, die Lisette op heeft gedaan in haar tweede week Marokko, vonden we deze geweldig mooie locatie .
Het is heel fijn dat er een zwembad bij zit en dat het huis van wifi en allerlei andere gemakken is voorzien. We kunnen dus vanaf heden weer skypen, mailen en surfen vanaf de bank en/of terras en elke dag een frisse duik nemen in het zwembad! Wat een luxe!! Aangezien we de villa voor de komende drie maanden hebben gehuurd zullen alle volgende verhalen vanuit deze prachtplek worden geschreven.

Nog even heel wat anders ……..

Ik ben mijn (Nederlandse)mobiel vergeten in Rabat en ben dus alleen nog bereikbaar via mijn Marokkaanse mobiel. vanuit NL is dat: +212654762102
Natuurlijk kun je me ook bereiken via M’barek zijn Marokkaanse mobiel: vanuit NL is dat +212658900431


Dat was onze update dan weer!
Dikke knuffel, Mbarek, Brunia, Matisse en Maylin.


  • 23 April 2009 - 09:04

    Thijs & Yvette:

    Wat een prachtige natuur!!! Geweldig !!!Gisteren hebben wij onze vakantie geboekt.Na het lezen van jullie ervaring(en) willen we toch zeker een x Marokko bezoeken. xxxxxxxxxxx
    Thijs & Yvette

  • 23 April 2009 - 10:59

    Christy:

    Wat een geweldige foto's, prachtige natuur en wat heb ik enorm gelachen met de geiten in de boom en ook dat bord "Nog 52 dagen per kameel naar Timboektoe" haha. Zo, heb ook zin gekregen om naar Marokko te gaan, je maakt goede reclame voor het land!

  • 23 April 2009 - 11:03

    Wilma:

    hi,

    ik woon sinds zo'n 7 maanden nu in Rabat mijn mijn Marokkaanse man en 3 zoontjes.
    Net 6,bijna 5 en de jongste is net 2 jaar.
    Heel toevallig kwam ik op je site terecht,en aangezien er toch best wat overeenkomsten zijn,lijkt het me erg leuk eens met je af te spreken als jij daar ook zin in hebt uiteraard.
    Wij wonen in Agdal (hoog).
    Mocht je het leuk lijken mail me dan maar ok?

    groetjes Wilma.

    ps. onwijs leuke reisverhalen trouwens!

  • 23 April 2009 - 11:05

    Wilma:

    o ja, erg handig.... heb in mijn eerdere berichtje niet mijn email gezet haha...nou bij deze dan;

    debest-w@hotmail.com

  • 23 April 2009 - 14:07

    Wendy D:

    Lievertjes, wat ziet het er allemaal fantastisch uit! Ik vind het zo knap dat jullie dit met de kids ook aandurven en gewoon doen. De Foto's zijn uit een boekje! Wat een contrast waar ik nu zit. (kantoorgebouw Cordares). Bedankt voor jullie smsje rond Lene haar verjaardag. We zijn nu erg druk nu Lene ook naar school gaat en BSO moet oefenen. Elke dag is nu hectisch. Jullie avonturen brengt mij nu even in dromenland. De foto's van de kids in de woestijn zijn erg aandoenlijk. Lene & Lise & Toj hebben vandaag een zandbak gekregen. Ach dat is toch bijna hetzelfde haha XXXX Dikke knuffels aan jullie allen en vooral aan de kids natuurlijk.

  • 24 April 2009 - 07:59

    Khadija:

    Salaam mensen van het goede leven,

    Wat geweldig is het daar in het zuiden. We verheugen ons heel erg op de zomervakantie. Dan kunnen we ook met de kids naar het strand. Waar staat die villa in essaouira? Die heb ik niet eerder gezien. Wow.
    Jullie krijgen heel veel de groeten van de familie en we moeten weer een keer skypen.

    Dikke kus aan de maylin en matisseje

  • 25 April 2009 - 16:12

    Linda:

    jeetje wat een leuke verhalen en mooie belevenissen. ik kan nie wachtten tot het vakantie is.
    ik stuur je een sms brunia in de hoop dat hij aankomt

    heel veen plezier nog en kusjes voor de kids liefs

  • 26 April 2009 - 13:36

    Crescentia & Fam:

    Lieverds, wat mooi allemaal weer, en vooral mooie foto's! Heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten van het goede leven. En ik kan me voorstellen dat jullie voor zo'n reis idd goede autostoeltjes nodig hebben. ;-)

    Geen idee of we nog jullie kant opkomen, dat laten we jullie zeker nog weten.

    Dikke kus aan het mooie lieve gezinnetje van ons 3-tjes

  • 26 April 2009 - 17:10

    Linda:

    hallo allemaal,

    alles goed?
    hier wel. ik probeerde te smsen maar dat gaat op een of andere manier niet goed wou even vragen of jullienog naar onze bruiloft komen op 19 juli in oujda. Hoop van wel maar wil je me even laten weten dank je Kus linda

  • 27 April 2009 - 09:40

    Hilde:

    Fijn om te lezen dat jullie zo heerlijk aan het genieten zijn. Groeten Hilde, Marcel en Laszlo

  • 27 April 2009 - 19:44

    Katelijn:

    halloooooo lieverds,
    Wat een prachtige foto's!!! Vooral die van jullie in de woestijn. Ik kreeg tranen in mijn ogen van die mooie foto's van de kids. Zo schattig. Maar wat een geweldige reis maken jullie zeg! Geniet met volle teugen. Ik denk veel aan jullie als ik in mijn souterain aan het werk ben......
    dikke kussen voor jullie allevier
    Katelijn

  • 29 April 2009 - 08:03

    Mina (Groot):

    Hallo,

    Na jullie laatste verhaal te hebben gelezen en de recente skype sessie, heb ik besloten om niet langer alleen naar de fotos te kijken maar ook echt actie te ondernemen! Ik heb mijn ticket geboekt naar Marokko! Ik kom 14 juli aan in Casablanca na 10 dagen egypte met nassira en zohra! Ik kan het gewoon niet laten en guess what ik heb 4 weken vakantie gekregen van mijn werk, dus blijf ik tot 1 augustus. YEAAAAAAAH!

    Nou, ik kan niet wachten om jullie weer te zien en weer leuke dingen te doen met de kinderen!

    Tot snel!

    Groetjes,

    Mina

  • 29 April 2009 - 12:07

    Claudia V. Peursem:

    Hoi Brunia,

    Wat geweldig om te lezen en te zien hoe het met jou en je gezin gaat!
    Wat een belevenis!!!
    En wat is het mooi in Marokko!!!!
    Je maakt ons allemaal erg enthousiast met al die prachtige foto's!!
    Hier alles z'n gangentje tel de weken af... nog 7 weken en dan krjgen wij ons 4e kindje.
    Geniet van alles en ik zal met regelmaat je berichten blijven lezen!!

    Liefs uit Ede van Claudia (je schoolvriendinnetje)

  • 30 April 2009 - 12:29

    Eleenka:

    Lieve allen,

    Geweldige foto´s en mooi beschreven, uitbrengen in boekvorm titel: Blauwe mannen,mobiel en ?. Mooie villa, ik denk dat ik direct een enkeltje richting jullie ga boeken haaha ! veel liefs, take care eleenka

  • 01 Augustus 2009 - 21:41

    Margriet Floris:

    Wat leuk, Brunia en Mbarek dat ik heel toevallig, via allerlei omwegen op deze site terecht ben gekomen. Ik, daar bedoel ik Margriet mee, het nichtje van Brunia uit Den Bosch. Ik begrijp dat jullie Nederland achter jullie hebben gelaten en je hebben gesettled in Marokko, of althans daar heftig mee bezig zijn. Wat geweldig om jullie verslagen te lezen (ben bijgelezen t/m 23 april). Maar ik ga zeker verder. Prachtige foto's ook. Als ik me niet vergis zijn jullie a.s. 5 augustus 10 jaar getrouwd, klopt dat? Toen was ik ook nog in Marokko. Ik herken ook jullie huis in Rabat, wat hebben we toen heerlijk gegeten bij de familie. Ik zal dat nooit vergeten.
    Ik vond het leuk om even te reageren. Ik blijf jullie avonturen volgen via Internet en hoop dat jullie daar een hele fijne en prachtige tijd zullen krijgen, samen met jullie prachtige kindjes.
    Heel veel liefs van je nichtje Margriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Essaouira

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 December 2009

Een prachtig jaar

08 December 2009

Het cirkeltje is rond

19 November 2009

Bomen en meer

17 November 2009

foto's

13 November 2009

Hi vanuit zonnig Essaouira
Brunia

Actief sinds 21 Okt. 2008
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 96855

Voorgaande reizen:

01 November 2008 - 29 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: