Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Brunia Brakel - WaarBenJij.nu Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Brunia Brakel - WaarBenJij.nu

Essaouira

Door: Brunia

Blijf op de hoogte en volg Brunia

01 Juni 2009 | Marokko, Essaouira

Essaouira

Laat je meevoeren door de wind
die fluistert met de zee
en spreekt over het Mogador van voorheen
en de mysteries van het hedendaagse Essaouira.
Hij duwt je door de steegjes
en opent de poorten van een oude havenstad.
Neem plaats op het vliegend tapijt
want Essaouira……..
is de stad van de wind.

Als je vanuit het duingebied dit prachtige oude kustplaatsje binnen komt rijden dan zie je het meteen………….. dit is de stad van surfers en de zee, van relaxed en knus, van lekker uitwaaien op hippe terrasjes, van gnaoua en zilte zeelucht.

Het zijn de arganbomen aan de rand van de stad, het zoet ruikende l’ arre-ar hout, de eleanorvalken op de eilanden voor de kust, de vele kunstenaars in de oude medina, de sardines zo uit de netten in de haven, de rust, de plaatstelijke bevolking en de zeenevel die Essaouira haar geheimzinnigheid geeft. Essaouira betekent niet voor niets “plaatje”.

Niet alleen het oude vestingsstadje zelf is prachtig maar ook de kust erom heen. Een strandwandeling kan in Essaouira eindeloos duren. Orson Welles was zo gefascineerd door het duel van de zee met de oude portugeese bastions dat hij vanaf de Skala in 1949 Othello filmde. Een half uurtje lopen langs het strand in noordelijke richting en je ziet een droge rivierbedding (wadi), die naar het kleine buurdorpje Diabet leidt. Jimi Hendrix deed hier inspiratie op voor de songtekst “Castle Made Of Sand”. Eind jaren 60 woonde hij in Essaouira en sindsdien is het plaatsje een toeristische trekpleister.

De wind in Essaouira is befaamd. Wie in Marokko de woestijnzon of Marrakech moe is, zoekt verkoeling en rust in Essaouira. De passaatwind (alizee ), houdt Essaouira de hele zomer opvallend koel. Zonaanbidders opgelet! Deze verkoelende wind is zeer verraderlijk en je loopt hier heel gemakkelijk een zonnesteek op.

Sinds kort is Essaouira geclassificeerd door Unesco Monumentenzorg en is het daardoor ook een "must" geworden op het programma van elke Marokko-toerist. Jarenlang heb ik hier zelf als toerist rondgelopen maar nu ik hier woon doen die groepen buitenlanders ineens heel anders aan en wil ik me er eigenlijk geen onderdeel meer van voelen. Ik verbeeld me , als ik door de straten van de medina loop, dat de marktlui me al herkennen en steeds minder naar me roepen (om me tot een koop over te halen).

De ommuurde medina is autovrij, alles wordt getransporteerd door duwkarren of met muilezels. Wat meteen opvalt zijn de wit gekalkte muren, de blauwe deuren en gele raamkozijnen. Dankzij de rechtlijnige hoofdstraten kun je je hier vrij goed oriënteren en ook als je toch mocht verdwalen dan kom je gauw weer op een van de hoofdstraten terug...of in een blinde steeg.De grootste bezienswaardigheid van de oude binnenstad is de souq, waar onder de arcaden markthandelaren hun groente en specerijen uitstallen, de slagerijen, maar vooral de vismarkt (verzamelplaats voor de grootste kattenkolonie), de kruidenmarkt en de graanmarkt, waar elke namiddag vanaf 16 uur tweedehands goederen met opbod worden verkocht.Op de kruidenmarkt is een van onze favoriete terrasjes te vinden. Hier strijken we zo’ 3 keer per week neer, met krant of tijdschrift, om na de ochtend boodschappen te genieten van een qahwha be halib (Cafe au lait) of een the glacier (ijsthee).

Morgen is Maylin jarig. Vandaag bak ik een taart voor haar (zonder melk, want daar is ze nog steeds allergisch voor) die we morgen ochtend bij het ontbijt aan haar presenteren met 2 kaarsjes erop die ze dan uit mag blazen. Haar stoel zullen we versieren en ze krijgt een mooie hoed met "2 jaar" erop. Samen met Matisse oefenen we al dagenlang, voor het slapen gaan, op de Nederlandse verjaardagliedjes en Maylin weet al precies waar de cadeautjes voor haar klaarliggen (boven op de kast). Op school wordt haar verjaardag niet gevierd; de gewoonte om (kinder)verjaardagen te vieren is hier nog niet gewoon. In de grote steden, waar het geld rijkelijk vloeit, worden verjaardagen wel steeds vaker gevierd. Maar dat maken we goed als we in Nederland zijn!

Overmorgen vliegen we namelijk voor een heel korte periode naar Nederland. Petra en Maikel gaan 11 juni trouwen en dat is voor ons reden genoeg om een ticket te boeken en getuige te kunnen zijn van dit heugelijke feit. Bijna alle dagen zijn al volgeboekt met leuke activiteiten en bezoekjes van en aan vrienden en familie. We hebben er zin in!

Veel liefs, Brunia, M'barek en de kids.

• 01 Juni 2009 - 14:54

Crescentia:

Inderdaad erg mooi, getuige de foto's.

Alvast van harte gefeliciteerd met Maylin en tot zondag!!!

Dikke kus aan jullie allen van ons allen :)

• 01 Juni 2009 - 17:13

Linda:

hoi wat een verhaal weer. echt leuk
    alvast gefeliciteerd met maylin geef haar een dikke kus ik zie jullie vrijdag

xxx

• 01 Juni 2009 - 19:48

Miranda Tait:

Veel plezier in Nederland!

Groetjes,
    Miranda

• 02 Juni 2009 - 18:22

André:

ik heb heimwee als je teksten lees en de foto 's zie. gelukkig duurt het niet lang voordat we naar jullie toekomen. ik heb er ontzettend veel zin in.

• 06 Juni 2009 - 09:06

Sandra & Willem:

Wow wat een mooie foto's, je kunt zo bij het Marokkaans Verkeersbureau gaan werken. Wat schrijf je prachtig Brunia. Leuk om je verhaal een keer aan te bieden aan toeristisch magazine???
    Tot heel snel.
    Liefs Sandra, Willem, Annemijn en Floris-jan