Amsterdam en Gnaoua - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Brunia Brakel - WaarBenJij.nu Amsterdam en Gnaoua - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Brunia Brakel - WaarBenJij.nu

Amsterdam en Gnaoua

Door: Brunia

Blijf op de hoogte en volg Brunia

05 Juli 2009 | Marokko, Essaouira

We hebben 10 heerlijke dagen gehad in Nederland waar we (heel fijn) weer veel vrienden en familie hebben kunnen zien en spreken. Helaas hebben we het wederom niet gered om iedereen te bezoeken, maar dat is een feit waar ik aan gewend moet raken…..het is de keerzijde van de medaille. Ook was het fijn om weer even in ons eigen huis te vertoeven met alle vertrouwde spullen om ons heen. Konden we ons huis met al zijn spullen maar oppakken en meenemen naar Marokko!
Verder enorm genoten van de leuke gesprekken met iedereen en natuurlijk de hele leuke en gezellige bruiloft van Petra en Maikel. Wat zag dit bruidspaar er stralend en prachtig uit! Matisse en Maylin zijn tijdens de bruiloft en de dag daarna uit logeren geweest bij opa en oma en hebben daar een paar heerlijke dagen beleefd! Geweldig ook dat zoveel mensen de moeite hadden genomen om de verjaardag van Maylin te komen vieren! Namens Maylin allemaal nogmaals heel hartelijk dank voor alle leuke cadeautjes!

We vinden het natuurlijk ook weer fijn om in Essaouira terug te zijn en het heerlijke weer speelt daarbij absoluut een grote rol. Alhoewel we eergisteren ineens verrast werden door een flinke storm met hagelstenen zo groot als knikkers! Gelukkig klaart het hier daarna weer erg snel op en is het weer in een mum van tijd weer net zo prachtig en helder als het voor de bui was. Het is hier nu wel wat warmer aan het worden. Vooral waar wij zitten is dat goed merkbaar omdat het hier minder waait dan in Essaouira zelf. We genieten dus weer met volle teugen van het zwembad. Matisse is steeds vrijer in het water en springt nu (wellis waar met bandjes om de armen en een om zijn middel) zelfstandig in het diepe zwembad. Op Maylin moeten we nu wel goed letten want ze springt hem, zonder bandjes, zo achterna in het diepe.

Pas met onze nieuwe Nederlandse vrienden een super gezellige dag gehad. Inez was met Mbarek en Lisette naar de Golfbaan om een balletje te slaan en hans en ik hebben thuis een Indische rijsttafel gemaakt en tussendoor genoten van een koud wit wijntje aan de zwembadrand! Het was een groot succes en absoluut voor herhaling vatbaar wat ons betreft!

Het einde van het schooljaar is voor Maylin en Matisse nu een feit. De komende 8 weken hebben we de kinderen weer fulltime bij huis. De school had een eindejaarsfeest georganiseerd voor alle klassen. Dat betekent dat groot (tot 12 jaar) en klein met ouders aanwezig waren. Het feest werd georganiseerd in Ryad Mogador ,een groot hotel aan het begin van de boulevard. De kinderen uit verschillende klassen verzorgden een opvoering op een podium dat veel te laag was om door iedereen te kunnen worden gezien. De geluidsinstallatie stond veel te hard en tot overmaat van ramp gingen kinderen en ouders op de stoelen staan om toch nog iets van de voorstelling mee te krijgen. Onze kinderen hebben daardoor helemaal niets meer kunnen zien en M’barek heeft zich verder vreselijk opgewonden over de slechte organisatie en de onopgevoedheid van de aanwezigen. Ook waren we wat verrast door het religieuze karakter van de bijeenkomst. We hebben een school met de koran uitgezocht, zo blijkt nu. Volgend schooljaar de Franse school maar eens gaan bezoeken. Maylin blijft volgend schooljaar zeker nog op deze creche (tot dat ze 3 jaar is en ook van school kan wisselen). Op de dagdagelijkse verzorging is immers niets aan te merken. Het is slechts de grote lijn waar we wat moeite mee hebben.

Van de week hebben we met Regis (directeur van de golfbaan, maar jonge vent van onze leeftijd)we gegeten villa Lousia met Regis . Was erg gezellig en we hadden een mooi plekje bij de haard en het eten was goed. De Foie gras van Chefkok Sam is hier befaamd.

Essaouira is vorige week in de ban geweest van het jaarlijkse, 5 daagse, Gnoua festival. Het is een festival dat nergens elders ter wereld te vinden is. Het is beroemd om de traditionele Gnoua & fusion muziek . Een mengeling van diep Afrikaanse klanken met veel trommels, percussie en, traditionele Marokkaanse trance muziek. Het is een enorme happening . Op alle pleinen vind je grote professionele podia en de muziek schalde van vrijdag tot zondag door de smalle straatjes van de medina. Cheb Khalid heeft, als klapper op de vuurpijl zaterdagnacht de slotact verzorgd.
De eerste dag van het festival hebben we meegemaakt vanuit het terras van bab Lachour op het grote plein in de binnenstad. De tweede dag zijn we ’s avonds met zijn allen naar het Spaanse circus, Montecarlo, gegaan. Matisse vond het echt te gek! Hij heeft echt met volle teugen genoten van de suikerspinnen, de clowns, de tijgers, de olifanten en het trapeze werk. Een ouderwets dagje uit met de kids.

Ondertussen is mijn moeder hier weer gearriveerd. We hebben al verschillende heerlijke dagen aan het zwembad achter de rug. We doen dit keer niet zo’n wilde rondreis als de laatste keer dat zij hier was. Nu blijven we op onze stek, genieten van het zwembad en elkaar en ondernemen wat uitstapjes in de buurt. Morgen vertrekt Thea alweer en dient het volgende bezoek zich al weer aan. Zaterdag a.s. komen Hassan, Fatima-Achmed en de jongens ons opzoeken en 6 juli staan Marjolein en Andre voor de deur. Dinsdag aanstaande is Habiba weer in Essaouira en Hoessein en de kids volgen dan ook snel. Gezellig hoor!

Liefs, Brunia en de rest

• 05 Juli 2009 - 18:32

Hannie Verberne-Meij:

Hallo Brunia, M.barck, Matisse en de jarige Maylin.
    Wat een 2 leuke reisvreslagen weer en leuk om Thea daar te zien. Jullie zijn wel een heeeeeeel knappe en lieve familie. Genieten jullie! en wij kunnen er mits deze website heerlijk van meegenieten. En wat een prachtige foto's sturen jullie ons toe, dat is dubbel genieten.
    Maylin 2 jaar wat een leeftijd, je wordt al echt een grote meid. Brunia ik heb jou ooit eens een zilver ringetje gegeven toen jezo klein was, mag ik er haar ook een geven. Of weet je iets anders soms, als je mij het adres wil mailen dan stuur ik het op en de binnenmaat voor het rngetje en wil ze met een steentje of zonder?
    Allemaal de hartelijke groeten en veel liefs van ons Henk en Hannie, dikke kus.
    email: hannievm@dds.nl

• 06 Juli 2009 - 05:47

Jeroen En Saskia:

hoi lieve Brunia en M'barek

we vinden het echt super jammer dat we jullie niet kunnen bezoeken als we de reis- en omgevingsverhalen lezen!

een heel fijne zomervakantie, liefs Jeroen en Saskia

• 06 Juli 2009 - 09:38

Fatna:

Dag allemaal,
    wat leuk om terug te lezen hoe jullie aan het genieten zijn. Gnawa lijkt mij iets aparts om mee te maken. veel kusjes aan de kids

• 16 Juli 2009 - 20:48

Hannie Van Eck:

Dag Brunia

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik sprak vorige week je moeder en ze had een heerlijke tijd gehad bij jullie.
    Fijn dat het zo goed gaat.
    Hartelijke groet en wie weet tot ziens
    Hannie