Pech & vriendelijke artsen in Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Brunia Brakel - WaarBenJij.nu Pech & vriendelijke artsen in Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Brunia Brakel - WaarBenJij.nu

Pech & vriendelijke artsen in Essaouira

Door: Brunia

Blijf op de hoogte en volg Brunia

14 Juli 2009 | Marokko, Essaouira

Gisteren hebben we gezellig met zijn allen geluncht bij Hoessein en Habiba. Na de heerlijke Marokkaanse kip, zelfgesneden frietjes, heerlijke salades, frisse cactusvruchten, zoete vijgen en al het lekkere andere fruit stoeiden de kinderen met elkaar en met ons op de Marokkaanse banken. Ineens slaakte Maylin een hele harde gil……...er was iets mis met haar armpje en we leken het niet zelf op te kunnen lossen. Naar het ziekenhuis dus maar weer………..

Omdat we nu het 06 nummer hebben van Dr. Touflaz (de algemeen arts van de eerste hulp in het ziekenhuis) hebben we hem maar meteen opgebeld. Hij was niet dienstdoende maar heeft er wel voor gezorgd dat een van zijn collega’s direct, tegen het protocol in, een foto heeft gemaakt van Maylin haar armpje. Ondertussen gilde Maylin de boel bij elkaar. Gelukkig was snel duidelijk dat er geen sprake was van een breuk. Wat er nu wel precies aan de hand was kon ons niet goed worden uitgelegd. We moesten de volgende dag maar terug komen. Via Driss, een vriend van Lisette, zijn we toen naar een hele aardige Algerijnse huisarts gegaan die praktijk heeft in Essaouira en in staat is om röntgenfoto’s te analyseren. Ook hij gaf aan dat er geen sprake was van botbreuk maar zei dat hij vond dat we haar elleboog spoedig moesten laten onderzoeken door zijn vriend en kinderchirurg dokter El Fatimi (werkzaam in het ziekenhuis van Essaouira!!) Wij dus weer terug naar het ziekenhuis en gevraagd naar dr. El Fatimi. Die had geen dienst. Toen maar bij dr. Touflaz het nummer van de beste man achterhaald. dr. Fatimi was heel vriendelijk aan de telefoon en kwam, op zijn vrije dag, speciaal voor ons naar het ziekenhuis ( zonder daarna om geld te vragen voor de geleverde dienst). Gelukkig constateerde ook hij geen botbreuk maar wel een verdraaiing van de spieren. Hij gaf dan ook een korte hevige draai aan Maylin haar onderarm van en zei dat nu alles weer op zijn plaats zat. Dit zorgde voor veel gegil bij Maylin maar haar probleem was nu wel bijna opgelost. De pijn van de verdraaiing zou spoedig afnemen na inname van de voorgeschreven pijnstillers zei de arts.
Maylin heeft een onrustige nacht gehad (en wij ook want ze lag voor de troost bij ons in bed) maar loopt nu hier parmantig door het huis en vrolijk te wezen zonder mitella. We kunnen zien dat de pijn nog niet helemaal weggetrokken is want ze ontziet haar armpje bij alles wat ze doet. We hebben echter goede hoop dat ze snel weer helemaal de oude is.

Netwerken, zo blijkt maar weer uit bovenstaand verhaal, is hier in Marokko van levensbelang. Met de juiste telefoonnummers in je mobiel wordt je snel, vriendelijk en vakkundig geholpen!

We zijn van plan om over drie dagen, 17 juli, naar Oujda te reizen. We willen daar de bruiloft bijwonen van Linda en Mohammed. Linda is een crèche juffrouw van Maylin en Matisse uit Nederland. Het is 1000 km rijden dus we moeten nog wel eerst duidelijk hebben dat Maylin echt helemaal is hersteld.
Het plan is om niet in Oujda zelf te verblijven, dat vinden we te warm. Het kan er wel 45 graden worden in juli, dat weet ik van eerdere vakanties. We hebben 5 nachten luxe geboekt aan de kust in Saidia; in het zojuist geopende 1e station van het Plan d’Azur. Het gaat om een 5 sterren all-inclusive formule van de Spaanse Barcello keten en ik ben benieuwd hoe ons dat bevalt. Wordt vervolg dus…..

Veel liefs van ons allen. Dikke kus, Brunia.

• 14 Juli 2009 - 14:25

Willie Wiegers:

Brunia houdt de pech bij jullie nu een keer op, hopelijk gaat alles nu beter en kunnen jullie gaan genieten van de bruiloft en de korte vakantie.

• 14 Juli 2009 - 14:43

Tanja:

Kijken jullie uit als jullie zo'n eind gaan rijden! En dan oppassen bij de zee! Veel plezier, liefs Tanja

• 14 Juli 2009 - 19:34

Katelijn:

Hoi allemaal,
    Jee, wat een verhaal weer zeg! Gelukkig weten jullie goed wie je moet benaderen!
    Heel veel plezier bij de bruiloft en doe Linda vooral de hartelijke groeten van ons.
    Groet en zoen Katelijn

• 15 Juli 2009 - 09:59

Ellen, Richard, Kids:

Hoi lieve Brunia, M'Barek, Matisse en Maylin,
    Tjeetje, wat een verhalen en hoop ellende zeg, eerst met M'barek en Matisse in het z'huis, en nu met Maylin. We lezen dat het wel al weer wat beter gaat met een ieder, maar alsnog van harte beterschap voor iedereen! Hopelijk blijft jullie nu verdere ellende bespaard en kunnen jullie weer gaan genieten. Wij trekken over enkele dagen richting de Dordogne om daar 3 weken vakantie te vieren. Daarna hopen we weer goede berichten te vernemen vanuit Marokko. Heel veel liefs van ons. En Brunia: alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag, we wensen je een fijne dag, hiep hiep hoera!!!
    Knuffels,
    Richard, Ellen, Sibren en Roan!!!!

• 15 Juli 2009 - 12:45

Fatna, Jamal, Nasr:

Het is de ene na de ander het wil maar niet ophouden bij jullie. wordt het niet tijd dat jullie naar NL komen. HaHaHa. veel sterkte en geef Maylin een dikke kus en knuffel. Jullie natuurlijk ook.

• 15 Juli 2009 - 19:58

Thea En Hennie:

Op 16 juli,kunnen wij hopenlijk even genieten van jullie skype... en maylin een dikke kus op haar armje geven
    en Matisse een knuffel wat een pech zeg.
    Liefs aan de kidsen de groete en liefs van ons beide uit Ede

• 16 Juli 2009 - 17:18

Wim En Bep:

Brunia van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Fijn te horen dat alles weer goed gaat met jullie.
    Veel liefs van Wim en Bep

• 19 Juli 2009 - 08:04

Astrid:

Brunia, wat een horror verhalen inderdaad zeg met die ziekenhuizen en verpleegkundigen.Belachelijk dat ej bij je kind weg moet als er zo iets kleins moet gebeuren als een infuus aanbrengen. Traumatisch toch voor een klein kind dat zijn moeder weg moet!! Stukje psychologie zou wel fijn zijn.
    Nou gelukkig gaat alles nu weer een stuk beter met iedereen.
    Ga lekker genieten van jullie tripje en de luxe van het resort!

• 19 Juli 2009 - 08:57

André:

leuk om je weblog te lezen, nu ik weer op mijn vertrouwde werkplek zit in mijn eigen huis. Ik hoop dat jullie het naar jullie zin hebben in het noorden. Ik had een snelle en fijne reis terug. Eerst met Marjolein via de kust (prachtig) naar Casablanca, daar een nacht geslapen. Ik naar Nederland en Marjoelin vol goede moed met een andere auto terug naar jullie paradijsje. Ik heb een zeer van genoten.
    Liefs van André

• 19 Juli 2009 - 16:02

Jihane :

Hallo Iedereen ooh wat ergg allemaal verschrikkelijk eerst waren we in Egypte en toen matisse en mbarek en nu de kleine maylin weer!!! Nou Beterschap en hoop jullie gauw weer te zien Groetjes jihane , Samir , Fat , Hanane En Kenzo !

• 19 Juli 2009 - 16:06

Jihane :

Ook heel veel plezier in Oujda mijn vader is daar nu ook ! Toevallig Groetjes

• 24 Juli 2009 - 07:22

Christy:

Wat leuk dat LInda gaat trouwen, daar wist ik niets van. Hopelijk hebben jullie genoten. En hopelijk gaat het weer voorspoedig met Maylin's armpje en Matisse en iedereen die pech had. Vakantiegroetjes uit Macedonie.

• 24 Juli 2009 - 12:55

Marieke:

Wat een pech zeg!Mart heeft dit ook gehad en in Nederland noemen ze dit een zondagsarmpje! Hierbij schiet de arm uit de kom, soms gaat dit vanzelf over maar wij hebben ook op de eerste hulp gezeten zodat de arts hem er weer in kon duwen.Heel zielig! Waarschijnlijk gaat het nu allemaal weer beter!Wij hebben net een heerlijke vakantie in Frankrijk genoten; we denken aan jullie en heel veel plezier met het vervolg van jullie avontuur!
    Liefs!!!

• 26 Juli 2009 - 21:05

Crescentia & Co:

Jeetje Brunia, ik lees nu pas je laatste 2 blog entries (gister terug van vakantie). Wat een verhalen zeg!!! Hoe is het nu met jullie allemaal? Netwerken kunnen jullie als geen ander, dus dat zit gelukkig wel goed. Ik hoop dat de 'rust' weer in huize Ben Addi is teruggekeerd en dat jullie nog hebben kunnen genieten van de bruiloft / korte vakantie. èn dat je natuurlijk nog een fijne verjaardag hebt gehad, nog gefeliciteerd!

Dikke kus aan jullie allen! Veel liefs van Olivier, Sophie & Crescentia

• 01 Augustus 2009 - 21:58

Margriet Floris:

Hoi Brunia, ik heb je een reactie gestuurd maar deze per ongeluk op de pagina van 23 april geplaatst omdat ik tot die pagina heb gelezen.
    Ik weet niet of je automatisch een bericht krijgt van die nieuwe mail maar voor de zekerheid wil ik dit maar even vermelden zodat je die alsnog kunt lezen!
    Heel veel groetjes en liefs van je nichtje Margriet

• 29 Mei 2012 - 16:20

Saapje:

ik had een vraagje ik ben op zoek naar een goede dokter in berkane of oujda groetjes wacjt hierop jullie antwoord