Afscheid opa Lahcen & Viva Hollanda - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Brunia Brakel - WaarBenJij.nu Afscheid opa Lahcen & Viva Hollanda - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Brunia Brakel - WaarBenJij.nu

Afscheid opa Lahcen & Viva Hollanda

Door: Brunia

Blijf op de hoogte en volg Brunia

25 September 2009 | Nederland, Amsterdam

Er is weer veel gebeurd in korte tijd en helaas was niet alles leuk.

Begin September zijn we in 2.5 dag, samen met Hoessein, naar Nederland gereden. Alhoewel het een flink lange rit is, was het toch de moeite waard: het gaf ons de kans om leuke spulletjes uit Marokko mee te nemen en daarnaast was het gewoon heel gezellig om zo weer eens samen te reizen!

Zaterdag 12 september hebben we Matisse zijn vierde verjaardag gevierd. Matisse vond het echt in een woord geweldig om alle kinderen van vrienden en zijn neefjes en nichtjes weer om zich heen te hebben. Dit jaar was hij helemaal in de ban van de verjaardagstaart, Ik had hem, zoals alle andere jaren, zelf gebakken maar hij vond het nu ineens zeer spannend. Hij heeft het hele bereidingsproces van begin tot eind op de voet gevolgd; cakebeslag maken, botercrème kloppen, marsepein kneden en het uitkiezen van de taartkleur (blauw dit keer). Hij week niet van mijn zijde die dag en wilde ieder tien minuten checken hoe ver de taart al gevorderd was. Je kunt je misschien voorstellen dat het uitblazen van de kaarsjes deze verjaardag een ware happening is geweest. Namens Matisse wil ik iedereen nogmaals heel hartelijk bedanken voor jullie aanwezigheid en/of de leuke cadeautjes.

Dinsdag 15 september is zeer plotseling opa Lahcen, de vader van M’barek, overleden. Hij reed in zijn auto vlak voor de poort van zijn boerderij in Ounagha (zo’n 28 km van Essaouira), toen hij werd verrast door een hartstilstand. Sectie wijst uit dat hij toen direct is overleden en niet meer heeft gemerkt dat hij, met geringe snelheid, tegen een muur tot stilstand gekomen is.

De hele familie was in shock door dit plotselinge verlies en verzamelde zich die zelfde ochtend in ons huis aan de Eurokade. De beslissing om naar Marokko te vliegen was snel gemaakt en M’barek is diezelfde dag nog samen met zijn broer en zussen, nichtjes en schoonzus op het vliegtuig gestapt om bij de ter aardebestelling te kunnen zijn.

In Marokko, en andere islamitische landen, is het gebruikelijk om de overledenen binnen 24 uur te begraven. Snelheid was dus wel geboden. M’barek is na aankomst eerst zijn vader gaan bezoeken in het mortuarium van het zieken huis in Essaouira. De volgende dag in de middag is zijn vader, na een gebedsdienst in de plaatselijke moskee, begraven op de begraafplaats van Essaouira, grafnummer 6068. Die middag en de avond erna zijn heel veel mensen langs het huis gekomen om hun deelneming te betuigen en de volgende avond had de familie een etentje georganiseerd waar nog eens 150 man verlies en verdriet is komen delen. M’barek vertelde mij dat het bezoek aan Marokko zeer intensief is geweest maar dat hij er een heel voldaan gevoel aan over heeft gehouden. Er is veel gehuild maar er is ook gelachen. Er zijn anekdotes en herinneringen opgehaald en er is veel goeds gesproken over zijn vader. M’barek heeft de afgelopen dagen bekenden en familie die hij sinds zijn vroege jeugd uit het oog verloren is terug gezien. De steun die hij van hen heeft ontvangen zal hem zeker helpen om het verlies een plek te geven. Ook wil ik al onze vrienden en familie in Nederland bedanken voor de lieve steun en mooie woorden.

Matisse hebben we natuurlijk ook uitgelegd dat opa er dus niet meer is: “Opa is overleden en zijn lichaam ligt begraven in de grond. Opa’s geest woont nu op een wolk en we kunnen hem niet meer zien”. Alhoewel hij, met zijn net vier jaar, nog niet veel snapt van dit gegeven roert hij het onderwerp op verschillende manieren toch steeds aan; “mama krabjes in de zee kunnen toch ook dood gaan?” Maylin krijgt het helemaal niet mee. Omdat ze nog zo jong zijn hadden we al vrij snel besloten dat de kinderen en ik in Nl zouden blijven. Ze zouden niet veel begrijpen van al dat verdriet. Daarnaast is het, binnen een week heen en weer reizen naar Marokko, ook wat te veel van ze gevraagd. Als we weer terug zijn in Marokko, Essaouira zullen we met ons gezin het graf gaan bezoeken zodat de kinderen (en ik ook) op eigen wijze afscheid kunnen nemen van opa Lahcen.

Ik herinneren me opa Lahcen als zeer hartelijke vriendelijke maar ook eigenwijze man (typisch Ben Addi trekje). Hij had een tomeloze energie en was een zeer ondernemend persoon. Hij kon je aankijken met een ondeugende glimlach rond zijn mond en van die twinkeloogjes. En als je bij hem op visite kwam dan zorgde hij er voor dat de tafel vol stond met allerlei lekkere versnaperingen. We zullen hem erg missen.

Terwijl M’barek in Marokko zat ging voor ons het leven hier gewoon door. Samen met de kinderen heb ik er het beste van geprobeerd te maken. We hebben veel leuke dingen gedaan. We zijn, nadat we M’barek op het vliegtuig hadden gezet, schiphol onveilig gaan maken; vliegtuigen kijken, spelen in de binnenspeeltuin bij het vliegdek, saucijzenbroodjes eten en limonade drinken. Verder zijn we er met de bakfiets erop uitgetrokken, hebben we nieuwe schoenen gekocht, heeft Zohra een middagje op de kinderen gepast zodat ik een bezoekje aan de mondhygiëniste kon brengen, zijn we met zijn drieën, heel gezellig, gaan eten bij Tacey, Martin en Iza, hebben we baby Len mogen bewonderen bij Petra (Len is afgelopen zondag geboren) en zijn we naar Opa en Oma in Ede gereden. Ook hebben we een zeer zonnig dagje Efteling achter de rug met Katelijn, Joep en Tijs en hebben we bijgekletst/gespeeld/gegeten met Wendy, Tijl, Lene, Lise en Toj om vervolgens papa thuis op te vangen. Kortom we hebben zeker niet stilgezeten.

Inmiddels hebben M’barek en ik, na lang beraad, besloten om ons toch maar niet voor lange tijd in Marokko te vestigen. Alle investeringen die ons leuk lijken ( en die we uitvoerig onderzocht hebben) blijken niet levensvatbaar op de korte termijn en/of zijn in de vertraging geschoten door de financiële crisis. Het was nooit ons idee om zo’n 8 tot 10 jaar in Marokko te blijven maar dat is nu wel de tijd die je nodig hebt om welke business dan ook op te zetten en commercieel succesvol te maken voor eventuele verkoop. Wij hadden bij vertrek max. vijf jaar Marokko in onze gedachten. Zelf hadden M’barek en ik het nog wel leuk gevonden om een extra jaartje aan ons huidige verblijf vast te plakken maar Matisse is nu vier en wil heel erg graag naar school. We willen het hem niet aan doen om eerst weer een heel jaar aan Marokko te wennen en hem vervolgens na een jaar daar weer weg te halen om hem in Nederland naar school te doen. Hij bloeit hier helemaal op en staat bijna elke dag nog verbaast te kijken hoeveel mensen hier wel niet Nederlands spreken. Hij blijft het zeggen. Uit voorzorg had ik hem voor ons vertrek al op een goede school in de buurt aangemeld. Inmiddels hebben we met de school contact gehad en hebben we afgesproken dat Matisse zijn eerste schooldag 4 januari 2010 zal zijn. Hij kijkt er nu al naar uit. Voor Maylin hebben we een leuke crèche in de buurt gevonden. Het zal voor M’barek en mij wel weer even wennen zijn dat ons eer relaxte leventje binnenkort over zal zijn en we ons weer zullen moeten gaan oriënteren op werk in Nl.

Maar eerst stappen we binnenkort (ergens halverwege volgende week), als we hier alles geregeld hebben wat we wilden regelen, in de auto en gaan we nog even volop drie maandjes genieten van de zon, de zee en het vrije leven. Verder zullen we de tijd die ons rest in Essaouira ook nog besteden aan het inrichten van twee appartementen. Die waren al voor onze komst gebouwd en nu is het idee ontstaan ze in te richten voor eigen gebruik (en op termijn voor verkoop). De kinderen zullen waarschijnlijk in Essaouira nog twee maanden de crèche gaan bezoeken omdat de gang naar de crèche ze een mooi dagritme geeft en omdat ze daar andere kinderen kunnen ontmoeten.

Tot snel, groetjes, Brunia

• 25 September 2009 - 12:21

Christy:

Allereerst wil ik jullie condoleren met het overlijden van opa Lahcen, wat een schok zal het geweest zijn, zo'n plotselinge dood. En dat jullie dan uitgerekend in Nederland waren...
    Verder heb ik bewondering voor je mooie clown taart, ik sta ook nog met enige regelmaat met marsepeinen taarten te experimenteren...leuk is dat.
    Jammer dat jullie Marokko-plannen niet doorgaan maar ik ben zeker dat jullie ook in NL met ideeen zullen slagen....
    Groetjes,
    Christy

• 25 September 2009 - 16:19

Rosalie En Hugo:

Lieve M'barek en Brunia, veel sterkte. Wat kan het toch snel gaan! Geniet extra van elkaar en de kids.
    Geen zorgen over de toekomst in NL, Marokko of waar ook. Jullie zijn een top team.

Liefs Rosalie en Hugo

• 25 September 2009 - 18:17

Astrid:

Jeetje Brunia en M'bark wat een schok van het bericht van het overlijden. Gecondolleerd met het verlies en ik wens jullie veel kracht toe om dit een plek te geven. Heel fijn dat er zo ontzettend veel steun was door alle familie en vrienden want dat helpt ongetwijfeld!
    Ik vond het erg gezellig dat we elkaar met de meiden weer hebben gezien en gesproken! Ga vooral heel erg genieten van jullie resterende 3 maanden in Marokko, maar dat gaat zeker lukken!
    Enjoy!
    Liefs,
    AStrid

• 25 September 2009 - 19:32

Linda En Mo:

hoi allemaal,

jeetje water gallemaal wij vroegen al af wanneer jullie bij ons langs kwamen maar nu we dit lezen schrikken we echt. gecondoleerd!!! heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. brunia mag ik jullie tet nummers nog even ben ze allemaal kwijt me tel is stuk we houden contact XXXX lin en mo

• 26 September 2009 - 08:00

Nadia & Ahmed:

Langs deze weg willen we jullie condoleren met het verlies van de vader van M'barek. We wensen jullie veel sterkte met het verwerken van dit gemis.

Toch nog veel plezier van de resterende tijd in Marokko.

Groeten,

Ahmed en Nadia

• 27 September 2009 - 06:39

Marjolein L'Ortye:

Lieve allebei,

Wat een ontzettend verdrietig nieuws is dat!. En zo plotseling. Ik wil jullie laten weten dat we heel erg met jullie meeleven. We wensen jullie veel kracht om dit verlies een plek te geven. Wat goed dat jullie zo'n hechte en warme familie vormen en in ieder geval dus kracht en herinnering uit het contact met elkaar kunnen halen.
    Heel veel zachtjheid en lichtheid voor jullie allemaal en veel warmte in herdenking. Daar sluiten wij ons dan helemaal bij aan.

LIeve groeten, Tom, Erik en Marjolein

p.s. Brunia, toen Tom's oma 2,5 jaar geleden stierf (dus Erik overgrootmoeder), heb ik met hem veel het boekje van "Lieve oma Pluis" in de nijntje serie gelezen. Heel erg mooi hoe dat de kern van overlijden en verdriet in kinderwoorden raakt. Hij kon het daardoor ook wat meer begrijpen. Ook "kikker en het vogeltje" in de kikker reeks is heel mooi.

• 27 September 2009 - 06:40

Marieke:

Lieve Brunia en M’barek,

Ten eerste willen we jullie condoleren met het verlies van je vader M’barek.Wat een schok terwijl het weer goed leek te gaan met hem.
    Ik was er stil van toen ik het net las op jullie site. Wel fijn dat jullie de plek gauw weer kunnen bezoeken samen met de kids.
    We wensen jullie alle sterkte toe.

We willen jullie nog bedanken voor alle gezelligheid die we weer hebben ervaren toen we bij jullie waren!
    De armband draag ik trouwens dagelijks en krijg er veel complimenten over! Als kookgekken hebben we natuurlijk de tajine uitprobeerd en
    ik heb kefta gemaakt en een recept met groente; was erg lekker!
    Wat een mooie verjaardagstaart had je trouwens gemaakt voor Matisse; hij straalde helemaal! Wat een knapperd is het toch!
    (en natuurlijk nog een dikke verjaardagszoen van ons)
    I
    Nog een paar maandjes in Marocco; geniet van het samenzijn en het pluk de dag- leven.
    Straks kunnen jullie terugkijken op een hele mooie tijd die niemand je meer afneemt!

Nogmaals alle sterkte toegewenst; we denken aan jullie en een dikke knuffel van ons allen,

Marieke(Marc en kinders)

• 27 September 2009 - 11:34

Herbert En Paul:

Lieve M'barek en Brunia,

Gecondoleerd met het overlijden van jullie vader en schoonvader. Wat kan het leven toch soms snel veranderen. Het moet echt een vreselijk bericht voor jullie zijn geweest. Koester de mooi herinneringen.

Veel succes de komende tijd met de overstap naar Nederland. Zo als ik jullie ken, gaat jullie dat prima lukken en hebben jullie snel weer de draad opgepakt. Jullie zijn een sterk team.

Lieve groeten,

Herbert en Paul

• 28 September 2009 - 13:39

Thea Van Brakel:

Heel blij waren wij jullie in levende lijve te ontmoeten,de kinderen 3 dagen gehad moe en voldaan kwam brunia en M'barek ze weer ophalen.jammer dat jullie maar een maantje in Nederland waren en er geen dag over was om samen een dagje te gaan schoppen.het is zo weer Januari en hoop doet leven.Lieve allen wij wensen jullie een goede reis en veel gezondheid.
    Liefs pappa en Mamma,en een dikke kus aan de kids

• 06 Oktober 2009 - 06:56

Thijs & Yvette:

Lieve Mbarek & Brunia gecondoleerd met het overlijden van jullie vader/schoonvader. Wij wensen jullie + familie heel veel sterkte toe. Koester de mooie herinneringen.

Veel succes met de terugkeer naar Nederland. We hopen jullie tzt snel te zien.

dikke xxxxxxxxxxxx
    Thijs & Yvette